I'm from Holland, where the F* you from? - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van marleeninnz - WaarBenJij.nu I'm from Holland, where the F* you from? - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van marleeninnz - WaarBenJij.nu

I'm from Holland, where the F* you from?

Blijf op de hoogte en volg

27 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, New Zealand

Ok, voor degenen die niet weten dat de titel van dit reisverslag een aantal jaren geleden een vrij grote hit was, kan dit wat vreemd overkomen. Maar, het is wel een beetje de manier van communiceren hier (zonder die F* dan). Waar kom je vandaan? Hoe lang reis je al? Hoe lang heb je nog en wat wat heb je al gedaan? Een praatje aangaan is nog nooit zo gemakkelijk geweest! Ik reis dan wel 'alleen', maar zo voelt het helemaal niet. Ik leer veel mensen kennen in de bus, waar ik vervolgens veel mee optrek (samen eten, samen tours doen, etc).
De boottocht van Wellington naar het zuidereiland was zwaar. Er stond flinke wind op de Cook Strait (het water tussen het noorder en zuidereiland). Veel mensen werden ziek op de boot, inclusief mijzelf. Eenmaal door de Cook Strait heen voeren we door de Marlborough Sound. Zo mooi! In Picton aangekomen ben ik op de volgende bus gestapt richting Abel Tasman. Een grote touringcar, met onder andere een heleboel Nederlanders... bizar! Dat had ik absoluut niet verwacht. In de avond kwamen we aan in Marahau (het plaatsje in Abel T. waar ik drie nachten sliep). Die avond met een aantal mensen uit de bus en onze chauffeur een Fat Tui burger gaan eten. Deze beweren beter te zijn dan de Ferg Burger in Queenstown (die op nr 1 staat). De burger was gigantisch, maar erg lekker. De volgende dag ben ik samen met een Nederlands meisje gaan Kayakken op zee. Als we geluk zouden hebben zouden we ook dolfijnen tegen kunnen komen. Helaas hadden we dat geluk niet, maar de kayak heeft ons wel op de meest mooie plekjes gebracht. Een klein eilandje, met een klein strandje waar het zand zo mooi was en de zee zo helder. Echt een paradijsje! Daarna door gekayakt naar een ander strand. Er stond sterke stroming op zee en na een aantal weken niet sporten (ik weet niet of het anders makkelijker zou zijn gegaan), was het behoorlijk zwaar en afzien! Het 'Pocahontas-gevoel' was ver te zoeken.
De volgende dag had ik nog een dagje in Abel T. Helaas was het bewolkt, maar dat weerhield me er niet van om toch maar lekker met een boek op het strand te liggen. Eerst een kleine wandeling door de bossen, waarna ik op een mooi strandje uitkwam. Vervolgens daar lek gestoken door de sandflies, maar dat had ik toen nog niet door (die voel je pas een paar dagen later en dat zal je weten... aiii!). ' s Avonds lekker relaxed een filmpje gekeken.
Op dinsdag zijn we vertrokken naar Punakaiki. In de bus met een aantal mensen afgesproken om samen boodschappen te doen en samen te koken. Punakaiki zelf was niet veel, maar je hebt daar wel de Pancake Rocks, daar zijn we op de heenweg gestopt. Voor de overnachting in Punakaiki moesten we een kleine tas meenemen en onze grote tassen/koffers in de bus achterlaten. Dit gaf wat gemopper bij ons allemaal, maar achteraf was het het waard! We zaten met een groepje van 8 in een houten huisje in het regenwoud (ik moest er ook niet aan denken om die zware koffer mee te hebben moeten sjouwen hierheen). Zo leuk! Eerst gezamenlijk gekookt en gegeten en daarna een aantal spelletjes 'Who's the man' gedaan. Voor diegenen die het niet kennen: eerste ronde is een persoon omschrijven, tweede ronde de persoon uitbeelden en bij de derde ronde mag je nog maar 1 woord noemen, waarna je team het moet zien te raden. Hilarische avond gehad. Fijn om met mensen die je nauwelijks kent toch veel lol te kunnen hebben. Helaas sliepen we maar 1 nachtje in Punakaiki, iedereen vond ons huisje geweldig!
Na Punakaiki zijn we doorgereden naar Franz Josef. Dit stadje staat bekend om zijn gletsjer en de hotpools. De Franz Josef gletsjer is een van de snelst bewegende gletsjers. Maar liefst 1,5 meter per dag! De eerste avond hebben we weer samen gekookt en daarna de bar in gegaan. Daar werd een spel gespeeld (horizontal bungee) waar je een bungeesprong of swing kon winnen. Ik heb niet meegedaan, maar het was vermakelijk om naar te kijken. De volgende dag was het plan om met een helikopter de gletsjer op te gaan en daar te hiken. Helaas waren de weersomstandigheden niet goed genoeg (regenbuien en harde wind) om met de helikopter te vliegen. Een volgende optie was nog de volgende ochtend, maar dan moest onze buschaffeur toestemming geven om later te vetrekken op de dag. In afwachting daarvan zijn we eerst met een shuttlebus naar de gletsjer gereden waar we een wandeltocht naar de onderkant van de gletsjer hebben gedaan. Eenmaal daargekomen hadden we allemaal nog meer zin om wel echt de gletsjer op te kunnen! Daarna met z'n allen naar de hotpools geweest (als we dan niet op de gletsjer konden, dan maar in de hotpools!). Die avond met z'n allen pannekoeken gebakken, lekker Nederlands!
Gelukkig was de lucht blauw de volgende ochtend en hoorden we de heli's al vliegen toen wij naar het vliegcentrum liepen. Dat gaf goede hoop! En ja, we konden gaan! Ik had nog nooit in een heli gezeten, dus dat was al een ervaring op zich! We waren helemaal uitgerust met speciale kleding en schoenen met haken eronder, zodat we op het ijs goed grip hadden. Bijzondere ervaring!
In de middag met de bus doorgereden naar Wanaka. Een klein dorpje dat in de wintermaanden een ski-oord is. Hier 1 nachtje geslapen. 's avonds wederom even in de bar gezeten, maar er was niet veel te doen.
Op zaterdag zijn we naar Queenstown gereden. Onderweg gestopt bij een brug waar je kon bungee jumpen. Nou heb ik dat tien jaar geleden in Lloret de Mar al gedaan, dus de behoefte om nog een keer te springen had ik niet, maar het was leuk om anderen te zien gaan. Toen we Queenstown binnenreden werd ik helemaal gelukkig. Een dorpje aan een groot meer tussen de bergen. Wow wat mooi en er hangt een super leuke sfeer. Er zijn veel winkeltjes en cafeetjes. Omdat vanaf Queenstown onze bus weer uit elkaar zou gaan, hebben we die avond met z'n allen pizza gehaald en aan het meer opgegeten. Daarna de bar in waar we nog wat shotjes van onze chauffeur te goed hadden.
De eerste dag in Queenstown was het niet zo'n best weer. Het regende en het was grijs. Ik heb lekker het dorpjeverkend, wat gewinkeld en 's middags ben ik met een stel anderen naar de bioscoop geweest. Prima om zo de dag door te komen!
Gister heb ik een dagtocht naar de Milford Sound (fjorden) gemaakt. Volgens sommigen het mooiste plekje van Nieuw Zeeland. De busreis duurde lang, maar gelukkig met wat stops (o.a. bij de Mirror Lakes) was het wel te doen. In Milford Sound heb ik een twee uur durende cruise op een boot gemaakt. Het was mooi, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er meer van had verwacht. Toen ik 's avonds terugkwam in mijn hostel werd er al lekker voor me gekookt, dus ik kon mooi aanschuiven, luxe! Daarna zijn we nog een keer de bar in gegaan. Tja, het is vakantie of niet? Vandaag (het is nu net 12:00 uur smiddags) schijnt het zonnetje goed en ga ik lekker aan het water liggen. Morgen stap ik weer op een andere bus richting Mount Cook. Dan begint mijn reis richting het noorden weer.
De tijd gaat zo snel en de dagen vliegen echt voorbij! Nog een weekje en dan zit het er al weer op. Daar moet ik nog maar even niet aan denken. Gelukkig nog een week om volop te kunnen genieten!

  • 28 Januari 2014 - 07:17

    Grietje:

    Ha Marleen,
    leuk om de ochtend te beginnen met zo'n reisverslag.
    Je hebt het wel erg naar je zin zo te lezen.
    Ik kan me daar ook van alles bij voorstellen.
    Aan de andere kant van de wereld beleef je ook dingen die in ons kikkerlanden niet kunnen.
    Geniet er van!

    Trouwens ik weet het antwoord op de titel ;-)
    Liefs Grietje

  • 28 Januari 2014 - 07:46

    Judith:

    Wat ben je toch een stoere chick! Geniet van je laatste week. Dikke zoen!

  • 28 Januari 2014 - 12:43

    Kim:

    Je komt nog wel terug toch? :)

  • 28 Januari 2014 - 19:17

    Ayla:

    Wajooow super gaaf weer, snutzi! Geniet! Xxxxxxxx

  • 02 Februari 2014 - 10:13

    Cindy:

    Klinkt als een super reis! Geniet van de laatste daagjes. Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, New Zealand

Actief sinds 22 Dec. 2013
Verslag gelezen: 801
Totaal aantal bezoekers 1905

Voorgaande reizen:

30 December 2013 - 05 Februari 2014

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: